Matematica si vinul

BY staredespirit No comments

Stau în faţa calculatorului şi încerc să-mi găsesc inspiraţia într-un pahar de vin roşu. Iau o înghiţitură şi mă gândesc câţi mililitri mi-au mai rămas de savurat. Realizez că am rămas cu sechele dintr-a III-a când "tovarăşa învăţătoare"  m-a terorizat  cu problemele despre multiplii şi submultiplii litrului. Mi-aduc aminte de lecţiile acelea de matematică de parcă s-ar fi întâmplat ieri. Majoritatea problemelor erau despre vin. Tare trebuie să-i mai fi plăcut vinul celui care a scris manualul ăla de matematică. Cred că şi el şi-a căutat inspiraţia într-un pahar de vin. O fi scris omul despre ce-l inspiră, că doar nu era să scrie despre apă. 

Într-una din zile, tovarăşa învăţătoare m-a scos la tablă cu urmatoarea problemă:
- Ion şi Maria au măsurat, pe rând, cantitatea de vin care i-a rămas bunicului dintr-un butoi de 100 de litri. Ion a obţinut 15 pahare, iar Maria 10 borcane. De ce au obţinut rezultate diferite?
- Păi dintr-un butoi întreg i-a mai rămas doar atât de puţin vin ? răspund eu.
- Întrebarea era alta, ce treabă ai tu cu cât a băut bunicul? Poate-i plăcea omului vinul. Ia treci tu la loc, pentru azi ai nota 4 şi dacă nu îţi  înveţi lecţia până mâine, ţi-o trec în catalog. 
I-a mai scos şi pe alţii la tablă cu aceeaşi problemă şi cum niciunul nu a ştiut răspunsul, cu toţii am fost pedepsiţi. Pe câte o foaie de hârtie a scris  "nu mi-am învăţat lecţia" pe care tovarăşa învăţătoare ne-a prins-o cu bolduri pe partea din spate a uniformei şi ne-a pus să stăm pe hol cu faţa la perete în toată pauza mare.  

Probleme cu matematica şi număratul litrilor de vin am avut şi în gimnaziu. Chiar şi acum când mă gândesc la culegerea lui Gheba, mă ia cu fiori reci pe şira spinării. Făceam matematica cu diriginta. Ne scotea la tablă pe fiecare elev cam la două zile. Când mi-a venit mie rândul, mi-a zis să notez datele problemei "50 de sticle de vin alb şi 156 sticle de vin roşu costă 4608 lei. O sticlă de vin alb costă cât două sticle de vin roşu. Cât costă o sticlă de vin alb şi cât costă o sticlă de vin roşu?".
- Să-l întreb pe tata, că sigur ştie cât costă vinul, iar el nu se încurcă niciodată în socoteli, fu răspunsul. Gluma mea se pare că nu i-a plăcut doamnei diriginte, că deodată m-am trezit cu culegerea lui Gheba în cap de mi s-au încurcat şi mai tare ideile.


Altfel stătea treaba cu matematica distractivă pe care o făcusem în liceu. La asta excelam. La problema următoare am primit 10 cu felicitări. Primul 10 la matematică din toată viaţa mea de elev. 
Enunţ: Într-un beci sunt patru butoaie de vin. În celălalt beci - trei, iar în beciul următor - două. Ce obţinem în rezultat?
Răspuns: mult vin.

Mă uit la paharul meu de vin. Nu trebuie să fiu vreun olimpic la matematică ca să-mi dau seama că am băut până şi ultimul mililitru de vin. Chiar aş recomanda un vin cu tradiţie tovarăşei învăţătoare şi doamnei dirigente din gimnaziu, care m-au făcut să iubesc, într-un final, matematica. Viaţa a făcut să ne întâlnim destul de des în ultima perioadă, eu cu copilul, iar ele cu nepoţii prin parc. 

În timp ce ne supravegheam copiii de pe băncuţe, ne-am mai adus aminte cu amuzament de anii de şcoală. Sărbătorile de anul acesta ar fi un prilej bun să le fac cadou câte o sticlă de vin cu tradiţie de la Vincon din gamele Comoara Pivniţei şi Oenoteca, în semn de recunoştinţă.  Mi-ar plăcea să le ataşez şi un bilet cu următoarea problemă de matematică " Avem 2 crame, temeinic păzite, fiecare cu câte 100 butoaie cu vin. Din prima cramă s-au băut 45 de butoaie, iar din a doua 65 de butoaie cu vin. În prima cramă era vin din gama Comoara Pivniţei, iar în cea de-a doua cramă era vin din gama Oenoteca de la Vincon. Şi acum spuneţi-mi, doamnelor, în ce an s-a însurat fiul paznicului cramelor şi cât vin s-a băut la nuntă?" 


Rezolvaţi-o pe asta, dragii mei prieteni! Dar musai cu un pahar de vin în mână. Apropo, de aceste sărbători puteţi face cadou vinuri cu tradiţie de la Vincon, din gamele Comoara Pivniţei şi Oenoteca. 

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu